Jak se tedy oceňují stavby.
Velmi často se klienti dopouštějí omylu, když potřebujeme ocenit dům (jakoukoliv stavbu).
V pojišťovnictví pracujeme s pojmem “Nová cena”. Není to tedy cena, za kterou by se stavba kupovala, nebo prodávala.
Jedná se o cenu, za kterou by se stavba postavila. Nebo v případě havárie (požár, výbuch, vichřice….) uvedla do původního stavu.
Ideální je příklad.

Kolik stojí stavba domu.
Mému sousedovi vichřice zničila střechu, následný liják zničil vybavení podkroví. Klienta jsem uklidnil, ať vše fotí a ukládá doklady k prokázání škody. Pozval si firmu, střechu opravili, doložili jsme náklady za zničené věci v domácnosti, úklid…..
Výsledná cena: 989.401,-
Pojišťovna vyplatila: 988.401,- (odečetla si 1.000,- spoluúčast)
Shrnuto – pojistná smlouva byla pravidelně aktualizována a pojistná částka současnosti. Nebyl tedy důvod vše neproplatit.
Pokud by smlouva byla staršího data, dnes klidně po dvou letech, nemusela by cena odpovídat současným cenám a klient by mohl být krácen. V našem případě by nedostal oněch 988.401,- aby mu to stačilo na prokazatelné náklady, ale třeba o 20,30,50% méně.
Proč? Koukněte na starší články Podpojištění – Jiří Bachmann, nebo ještě názorněji tady Podpojištění rodinného domu.Nebezpečný nepřítel vašich smuv.
No a nyní k tomu, jak se vlastně dostáváme k těm cenám, které pojišťovny (všechny obecně) používají. Samozřejmě si to necucají z prstu, ale používají oficiální zdroje.
Jedná se o Cenovou soustavu závaznou pro oceňování ve stavebnictví.
Aktuální data pro rok 2023 jsou zde.
Pokud se chcete podívat na starší oceňování, koukněte se sem, zde jsou data od roku 2005. Můžete si porovnat, za jakou cenu se stavělo kdysi a za jakou dnes. Sami pak poznáte, že nárůst v posledních letech je nebývalý. Proto dříve zcela běžné smlouvy na 5, nebo i 10 let “byly v pohodě”.
Dnes i 2 letá smlouva může být problém.
Východiskem je zvolit si ve smlouvě tzv. Indexaci. Pojišťovna vám potom v závislosti na cenové inflaci bude měnit pojistné částky sama a vyhnete se tím zmiňovanému podpojištění.
Má to dva háčky, které jsou ne zcela příjemné.
Jednak klient bude platit pokaždé jinou částku, ale hlavně budete mít smlouvu s podmínkami z minulých let.
Protože pojišťovny průběžně inovují svoje produkty (nutí je k tomu konkurence na trhu), mě přijde moudřejší tato varianta:
Když už musím platit více (tomu se bohužel vyhnout nedá),
tak ať mám alespoň “lepší” novou smlouvu.
Máte to ve svých rukách. Hodně štěstí a šťastnou volbu.
Článků na toto téma je plný web, dnes například tento: Proč provádět aktualizaci pojištění domácnosti a nemovitosti? | Finance.cz
0 Komentáře.